Siirry pääsisältöön

Toisen maailmansodan varjossa

Toinen maailmansota syttyi vuonna 1939 ja syöksi Euroopan jälleen kaaokseen. Sodan myötä tuli pula-aika, eikä tavallisiakaan tavaroita välttämättä riittänyt kaikille. Tämä heijastui muun muassa vaatesuunnittelussa. Vaateteollisuus hidastui sodan myötä, ja tuontirajoitusten vuoksi luksustuotteita kuten silkkiä ja turkiksia ei enää juurikaan käytetty. 

Yhdysvallat kasvoivat taloudellisesti sodan runnellessa Eurooppaa, ja Ranskan kaaduttua vuonna 1940 muodin keskus siirtyi Hollywoodin työnnön myötä Yhdysvaltoihin, muutamaa Iso-Britanniasta tullutta trendiä lukuunottamatta. 

Kankaiden kuvioinneissa näkyi 40-luvun alussa paljolti kukkakuviointia, kun taas vuosikymmenen loppua kohden painotus vaihtui geometrisiin kuvioihin ja muotoihin. Sota tuntui vaikuttavan myös kankaiden värimaailmaan isänmaallisten ja tummanvihreiden värisävyjen lisääntyessä. Myös khakikankaan käyttö yleistyi.

 






40-luvulle jopa lähes stereotypisen tyypillinen naishahmo vyötäröstä kiristettyine, pitkine hameineen ja ulkonevine lantioineen tuli muotiin vasta vuosikymmenen myöhemmällä puoliskolla. Tämän loi yksi 1900-luvun tunnetuimmista muotisuunnittelijoista, Christian Dior. Vuonna 1947 esitelty "New Look" tyyli levisi vauhdilla, sillä sota-aikojen jälkeen naisten feminiinisyyttä ja muotoja korostava tyyli nähtiin poikkeuksellisena ja houkuttelevana. 

Christian Dior ja tämän ikoninen naishahmo

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Printtejä syksyyn

Syksyn aikana suunniteltuja ja toteutettuja printtejä Karhut, work in progress, tällä hetkellä tuorein printti Tyypillisiä suomalaisia kasveja Suomi100-teemasta inspiroituneena Pihlaja, julisteversio Viivat, käytetty myös designtekstiilin pop up shopin julisteessa ja interiöörissä Vuoden ensimmäinen printti-idea, vielä kiinteää toteutusta vailla

Mood boards for the year's end

Pohjoismainen suunnittelu ja värimaailma Joulutunnelmaa

Hillittyä harmaata ja maanläheisyyttä

HABITARE 15.9.2017